Kalevipoja loo kirjapannud Friedrich Reinhold Kreutzwald on üks Eesti kirjanduse suurkujusid. Kreutzwaldi kehastatud Kalevipoeg on suurepärane näide sellest, kuidas eestlaste heldet kujutlusvõimet on suudetud paberile panna. Kuigi Kreutzwald kirjeldab Kalevipoega kui suursugust kangelast, kes oli võimeline mägesid liigutama, on palju arutletud sealjuures selle üle, mis vormis on Kalevipoeg kirjutatud.
Mis mõeldakse Kalevipoja vormi all? Eelkõige peame silmas Kalevipoja ajaloolisus- või mitteametlikkust. Kas Kalevipoja lugu päriselt juhtus? Kes oli Kalevipoeg? Kust tuli tema jõud? Need kõik on küsimused, mis on huvitanud nii Kreutzwaldi kui ka uurijaid, kes on Kalevipoja lugu uurinud. Ja just neile küsimustele me siin vastuseid otsimegi.
Mida kreutzwald Kalevipojast kirjutas?
Enne kui vaatame, missuguses vormis Kreutzwald Kalevipoeg esitas, peaksime mõistma, mis lugu tegelikult jutustatakse. Kalevipoja lugu räägib eesti rahva kangelasest, kes tõusis kuningaks, kaitstes eestlasi rüüsteretkedel olnud nõid-Kalevide eest. Teekonnal veerel ületab Kalevipoeg Mullutu mäge, ehitab Tammsaare sillad, hoiab ära Saaremaa saarlased ja paljude teiste rünnakutelt.
Kuid Kalevipoeg osutub ka keeruliseks karakteriks, kes kiusab taevast, lüüakse kaubitseja, saab petta õega röövitud lehmaga, lõhkub tammepuust kolmeliitrise mahuga liiga jms. Mis tahes tegelaskuju kohta võime öelda, et neil on häid ja halbu omadusi, kuid Kalevipojaga on see teisiti – ta on üks kord hea, üks kord halb. Siiski, selle keerukuse tõttu on Kalevipojast saanud eestlaste kangelane, kes on võimeline võitlema nii kurjuse kui ka headuse vastu.
Kreutzwald nägi Kalevipoega samamoodi nagu eestlased – kangelasena, kes võitles oma rahva pärast. Samas kasutas ta Kalevipoja loo kirjutamisel oma fantaasiaid, et oma lugu rohkem tähelepanu pälvida. Kreutzwald andis Kalevipojale ka füüsilise jõu, millest puudust tunti eestlaste rassides, mida tuntakse tavaliselt väikese kõrguse poolest nimetusega eestlaste alanik. Siiski on Kreutzwaldi fantaasiad muutunud palju rohkemaks, kuna ta on oma fantaasiat täiendanud kultuurilise keelepruugiga, et anda lugu rohkem vigu ja sügavust.
Mis vormis on Kalevipoeg kirjutatud?
Kuidas pani Kreutzwald oma loo paberile? Kas ta kirjutas ajaloolise loo või kasutas ta moodsamaid žanripiire, et oma materjali struktuurida? Tegelikult ei muuda Kreutzwaldi Kalevipoja lugu kindlat tõde – see on enam-vähem sama tõene kui jutud jumalatest ja targast inimesest. Enamgi veel, Kreutzwald kasutas Kalevipoja loo konstrueerimisel tänapäeval huvitavat autobiograafilist lähenemisviisi, mis oli väga populaarne 19. sajandi folklooriloojate seas. Kes oli Kreutzwaldi Kalevipoeg stiil? Loomulikult Kreutzwaldi enda biograafilise peegelduse tema kodukandist.
Kreutzwaldi Kalevipoeg on ebatüüpiline mitte ainult Kalevipoja mundri ja tausta, vaid ka romaan enda struktuuri poolest. Ühel hetkel räägib Kreutzwald ühest episoodist Kalevipoja elus, järgmisel hetkel aga juba teisest. Hoolimata sellisest ebakorrastatusest on Kreutzwaldi tekst sõltuvusseid ja pakub kõigile huvilistele midagi.
Kuvõrd on Kreutzwaldi Kalevipoeg ebatavaliselt kirjutatud, võime aga lõpuks öelda, et ta kasutas igasuguseid žanrilliseid harjutusi, et oma lugu rääkida. Üks tõsine eksimine on väita, et Kreutzwaldi Kalevipoeg on lihtsalt rüütelromaani kopeerimine, kuna ta on nii palju enamat kui seda – romantiline lugu, fantaasiarikas seiklus ja muidugi igavesti kestev lugu Eesti kultuuripärandis.
Kokkuvõte
Mis vormis on kalevipoeg kirjutatud? Kuigi Kalevipoeg on kirjutatud romantilises vormis, peaksime meeles pidama, et see on 19. sajandi folkloori vorm, mis sisaldab tõsiseid autobiograafilisi elemente. Nagu me näeme, kasutas Kreutzwald oma loo rääkimisel palju kohalikke kultuurilisi elemente, mida võib leida nii tema enese kui ka eestlaste kogemustest. Lõppude lõpuks on Kalevipoja lugu eestlaste jutustus oma kangelasest, kes võitles nende esindatud väärtuste eest, nagu võrdsus, õiglus ja vabadus.