Nullkulu

Nullkulu

kus mu pöial?

Kus Mu Pöial: Kuidas Lapsena Õpime Käeosavust

Käteosavus on üks olulisemaid oskuseid, mida inimene saab omandada. See on vajalik igapäevaelus ning ka tööl, hoidmaks tööriistu, kirjutusvahendeid ja teisi esemeid. Sageli võetakse käteosavust enesestmõistetavana, kuid tegelikult kulub selle õppimine ja arendamine pikka aega ning palju vaeva ja harjutamist. Käteosavust arendatakse juba lapsepõlves ning üks tuntud osa sellest on pöialtöö ehk kus mu pöial. Selles artiklis uurime lähemalt, mida tähendab “kus mu pöial” ning kuidas see aitab käteosavust arendada.

Pöidla kasutamine on käteosavuse seisukohalt üks olulisemaid faktoreid. Sellest sõltub paljude erinevate liigutuste tegemine ning esemete liigutamine käes. Kuidas aga väikesed lapsed õpivad pöialt kasutama? See toimub järk-järgult ning erineva arengukiirusega. Alguses võib laps pöialt lihtsalt imeda, järgmiseks hakkab ta sellega näitama, mida ta tahab, ning seejärel oskab ta pöialt kasutada erinevate esemete haaramiseks.

Kui laps hakkab pöidla kasutamist omandama, on raskused tavalised. Näiteks võib laps vajutada eset liiga tugevalt või haaramise asemel pigistada seda sõrmedega. Sellised raskused on aga täiesti normaalsed ning mööduvad ajaga, kui laps saab rohkem harjutada. Siinkohal on oluline vanemate toetus ning julgustamine. Ka väikesed õnnestumised tasub ära märkida ja kiita, et laps saaks aru, et ta on õigel teel ning tema vaev tasub end ära.

Kuidas saab vanem laps pöialtöö abil käteosavust arendada? Üks võimalus on lasta tal joonistada ning sellega harjutada käte liigutamist ja käeliigutuste koordinatsiooni. Siin on oluline pakkuda lapsele sobivaid vahendeid ning julgustada teda looma erinevaid kujundeid ja joonistusi. Samuti saab lasta lapsel kasutada erinevaid ehitusklotside komplekte, et ta saaks harjutada täpsete liigutuste tegemist ning näha, kuidas tema käeosavus paraneb.

Kuidas saab kodus pöialt kasutamist harjutada ning käteosavust arendada? Üks võimalus on lasta lapsel tegeleda pisitöödega, nagu näiteks niidi paela sisse ajamine või nupu õmblemine riietele. Selliste tegevuste käigus saab laps harjutada näpude kasutamist ning käte liigutuste koordinatsiooni, samuti areneb tema täpsus ja käteosavus. Siinkohal on oluline, et lapsel oleks igapäevases tegevuses kasutada palju erinevaid esemeid ning ta saaks ise katsetada, kuidas erinevaid esemeid haaramine ja nendega toimetamine käib.

Kokkuvõtes on pöialtöö ehk kus mu pöial oluline käteosavuse osa ning selle arendamisega tuleks alustada juba lapsepõlves. Alguses võib pöialt kasutades esineda raskusi ning väikesed lapse õnnestumised tuleks ära märkida ja kiita, et laps saaks aru, et tema pingutused tasuvad end ära. Kodus saab käteosavust arendada erinevate tegevuste kaudu, nagu näiteks joonistamine, väiksemate tööde tegemine ning erinevate esemete katsetamine ja käsitsemine. Nii saab lõpuks saavutada suurepärase käteosavuse ning olla igapäevaelus edukas ning rahulolu tundes.

Veel.