Mis On Strateegia?
Strateegia on meetodite ja tegevuste seeria, mis on loodud eesmärkide saavutamiseks. Strateegiline planeerimine või strateegiline juhtimine on organisatsioonilises elus hädavajalik tegevus, kuna see aitab organisatsiooni eesmärke saavutada ja selle edu tagada. Strateegia koostamisel on võtmetähtsusega mõista organisatsiooni keskkonda, tehnoloogilisi ja sotsiaalseid muutusi, tulevikusuundi ning ettevõtte eesmärke ja missiooni. Strateegilise juhtimise tulemusena saavutatakse organisatsiooni lühiajalised ja pikaajalised eesmärgid.
Strateegia koostamise protsess võib tunduda üsna keeruline, kuid suurepärase tulemuse saavutamiseks on vaja läbida erinevad etapid, mis hõlmavad järgmist:
• Analüüsida organisatsiooni keskkonda, st hindame ettevõtte välis- ja sisemist keskkonda.
• Selgitada eesmärgid ja missioon. See on oluline selleks, et strateegia oleks autoressiivne ja kooskõlas ettevõtte eesmärkidega.
• Analüüsida ettevõtte tugevaid ja nõrku külgi. See aitab välja selgitada organisatsiooni arengupotentsiaali ja võimalikke takistusi.
• Kavandada tegevused, st leida viisid eesmärkide saavutamiseks.
• Konkurentsieelise väljatöötamine. See aitab eristada ettevõtet sarnaste konkurentidega võrreldes.
Strateegia planeerimise juures on väga oluline keskenduda analüüsile ja infokogumisele. Kuid strateegia koostamisel ei piisa ainult infokogumisest, vaid peame seda ka tõhusalt kasutama, et määrata kindlaks strateegilise juhtimise protsessi edasine käik. Analüüsi abil saab ettevõte teha teadlikke otsuseid ning ühtlustada oma ettevõtte arengusuunda tuleviku eesmärkidega.
Strateegiline juhtimine on ülioluline enamikele organisatsioonidele, sest see aitab neil oma eesmärke saavutada ning edetabelis liikuda. Kuid tänapäeval on strateegia koostamine keeruline, kuna ettevõtted peavad arvestama kultuuride ja majanduste erinevustega, mida nad oma tegevuses kohata võivad. See muudab strateegilise planeerimise kohati keeruliseks ja nõuab suurt täpsust.
Strateegia rakendamine
Strateegia koostamine annab küll organisatsioonile hea aluse, kuid kõige olulisem on strateegia rakendus ettevõttes. Pärast strateegia loomist ja kinnitamist tuleb selle elluviimiseks määrata konkreetsed sammud, nimelt:
• Koostada ajakava ja ressursiplaanid, mis võimaldavad ettevõttel strateegia elluviimisel kasutada oma kasutatavaid ressursse parimal viisil.
• Võimalike riskide hindamine, et ettevõtte juhtkond saaks vastava riskimaandusplaani väljatöötada.
• Oluline osa strateegia elluviimisel on selle kohandamine ja korduv analüüs.
Strateegia rakendamine nõuab ettevõttelt kõva tööd, pühendumist ja hästi koordineeritud tegevuste süsteemi. Kuid kui see korralikult ellu viiakse, saavutab ettevõte oma eesmärgid ja liigub oma turul konkurentide ees.
Kokkuvõte
Strateegia koostamine on kriitilise tähtsusega ettevõtte arenguks ja edu saavutamiseks. Strateegilise planeerimise protsessil on ERINEVAD ETAPID, alates organisatsiooni analüüsimisest kuni eesmärkide ja missiooni seadmisest. Strateegia koostamise peamine eesmärk on leida konkurentsieelised ja arengustrateegiad, mis tagavad ettevõtte kauaaegse konkurentsieelise ja jätkusuutlikkuse. Strateegia elluviimine hõlmab ka ajakava ja ressursiplaanide koostamist, riske hindamist ning strateegia kohandamist vastavalt vajadusele. Strateegia planeerimise rakendamine on aeganõudev, kuid kui seda tehakse õigesti, annab see ettevõttele suure kasu.
Ilma strateegiata liikuda on ettevõtete jaoks üsna keeruline. Seetõttu on strateegilise planeerimise protsessi rakendamine ja rangelt järgimine nii oluline. See on organisatsiooni jaoks oluline samm, et seada selged eesmärgid, maksimeerida kasumit ja tagada pikaajaline järjepidevus. Kui strateegiat rakendatakse õigesti, saavutab ettevõte oma eesmärgid ja saavutab konkurentsivõime eelise.